Kulttuuria: O’ Death, won’t you spare me over ’til another year?

Tämä blogipostaus sisältää juonipaljastuksia selviytymiskauhupelistä Until Dawn (2015). Until Dawnin keskeinen pelimekaniikka on perhosvaikutus (butterfly effect), jonka ansiosta pelin voi pelata usealla kymmenellä ei tavalla ja sen uudelleenpelaamisarvo on korkea. Kaikki pelaajan tekemät valinnat vaikuttavat myöhempiin tapahtumiin pelissä. Tässä kirjoituksessa käsittelen kolmea eri tapaa pelata Until Dawn läpi: oma ensimmäinen pelikertani, Veskun ensimmäinen pelikerta ja yhteinen pelikertamme, jossa tavoitteena oli pitää kaikki hahmot hengissä.

Cw: väkivalta, gore, gore ja vähän lisää gore, kuolema, kannibalismi, eläimiin kohdistuva väkivalta, teräaseet, aseet, nuket, maskit, hyppykauhu


Until Dawn

Until Dawn on Kanadaan sijoittuvat selviytymiskauhupeli, jossa 8 nuoren porukka matkustaa Blackwood-vuorille mökkeilemään ja kunnioittamaan tasan vuosi sitten kadonneita kaksossisaruksia Hannahia ja Bethia, jotka olivat heidän ystäviään. Vuorilla kuitenkin liikkuu useampi uhka, jotka voivat koitua ystävysten kohtaloksi. Ystävyksiä uhkaavat mm. Saw-tyylisesti uhrejaan kiduttava Psyko sekä kannibalimista syntyneet wendigot, jotka repivät uhrinsa hajalle. Jos maskimurhaajat pelottavat sinua, tämä peli ei ole sinua varten (tai sitten nimenomaan on, mutta valmistaudu pelkäämään kunnolla).

Pelin alkuskenaariossa kymmenen hengen ystäväporukka (pelattavat kahdeksan hahmoa + kaksoset Hannah ja Beth) viettää iltaa mökillä. Osa porukasta on päättänyt järjestää Hannahille pilan, joka kuitenkin menee pahasti pieleen. Hannah syöksyy yksin metsään ja hänen sisarensa Beth seuraa häntä. Riippumatta pelaajan valinnoista, kaksoset joutuvat jyrkänteelle ja syöksyvät kuolemaansa.

Siirrymme vuoden eteenpäin, katoamisen vuosipäivään. Pelaaja hallitsee pelin aikana kahdeksaa hahmoa ja voi valinnoillaan vaikuttaa heidän keskeisiin suhteisiinsa sekä kohtaloihinsa. Jokainen pelaajan tekemä valinta on sitova eikä pelissä voi palata taaksepäin muuttaakseen valintojaan, sillä peli tallentaa automaattisesti jokaisen valinnan jälkeen. Jokainen pelattava hahmo on taidoiltaan, luonteeltaan ja suhdestatuksiltaan erilainen, mutta pelaajan on mahdollista muuttaa näitä riippuen pelitavastaan.

Pelattavat hahmot

Samantha ”Sam” Giddings

sam

Pelin päähenkilö on Sam Giddings (Hayden Panettiere), vaalea pasifisti, eläinaktivisti ja lahjakas kiipeilijä. Samilla on jalat maassa, hän on rauhallinen stressaavissakin tilanteissa (joita pelissä on paljon) ja hän välttelee konflikteja, minkä ansiosta Samin pitäminen hengissä pelin aikana on helppoa. Sam oli Hannahin paras ystävä, ja hän tarjoaa tukeaan siskojaan surevalle Joshille. Sam on lempihahmoni pelissä, joten oli mukava huomata, että myös peli haluaa pitää hänet elossa mahdollisimman pitkään.

Joshua ”Josh” Washington

josh

Josh Washington (Rami Malek) on kadonneiden kaksoissiskojen isoveli, joka peittelee masennustaan huumorilla. Josh on ystävällinen ja hauska nuori mies, joka kutsuu ystäväporukan mökille siskojensa katoamisen vuosipäivänä. Josh on yksi tärkeimmistä henkilöistä pelissä, joten hänen voi odottaa pysyvän kuvioissa pitkään. Peli maalaa harmikseni Joshia pahikseksi tämän mielisairauden vuoksi, mikä on ainoa iso kritiikkini Until Dawnia kohtaan.

Michael ”Mike” Munroe

mike

Mike Munroe (Brett Dalton) on luokkansa opiskelijaedustaja, hurmuri ja toiminnan mies, joka voidaan nähdä kaveriporukan johtajana. Kun kaksoissiskot katosivat, hän seurusteli Emilyn kanssa ja oli Hannahin ihastuksen kohde. Vuotta myöhemmin Mike on Jessican kanssa, mikä johtaa draamaan ystäväporukassa. Mike on rohkea, vahva ja on vastuussa osan ystävistään pelastamisesta eri vaiheissa peliä, joten hänet on myös helppoa pitää elossa. Ja no, onhan hän komea videopelihahmo.

Jessica ”Jess” Riley

jess

Jess Riley (Meaghan Martin) on tyypillinen mean girl: homecoming queen, vaalea, muodokas ja toisia naisia piikittelevä. Jess on leikkisä, suorapuheinen ja flirttaileva. Hän puhuu avoimesti rivoja, mutta myöntää peittelevänsä epävarmuuksiaan esittämällä itsevarmaa. Jess on helppo tappaa, jos ei ole varovainen!

Emily ”Em” Davis

emily

Emily Davis (Nichole Bloom) on luokan priimus ja pitää itseään siksi muita parempana. Hän on kovasanainen, suorapuheinen, itsekeskeinen ja vaativa – piirteitä, jotka tekevät hänestä yhden pelin ikävimmistä hahmoista. Emilyn repliikit pyörivät hänen itsensä ympärillä. En arvosta nartuttelua ja naisten asettumista toisiaan vastaan, etenkään miehen takia. Emily kohtelee myös huonosti uutta poikaystäväänsä Mattia, minkä vuoksi ensimmäisellä pelikerrallani päädyin tappamaan Emilyn osittain tahallani. Emily on hahmo, josta haluaa pitää – se on vain hyvin vaikeaa. Hänet on myös helpointa tappaa – käytä vihjettä harkiten.

Matthew ”Matt” Taylor

matt

Matt Taylor (Jordan Fisher) on lempeä, ymmärtäväinen ja skarppi nuori atleetti, jolla on hyvä sydän. Matt on valitettavasti Emilyn ovimatto, jota tämä ”tyttöystävä” on haukkumassa jokaisen tilaisuuden tullen. Matt on urhea ja hänellä on tilaisuus auttaa muita hahmoja useaan otteeseen. Matt on valitettavasti helppo tappaa typerissäkin tilanteissa. Plese take care of him.

Christopher ”Chris” Hartley

chris

Chris Hartley (Noah Fleiss) on analyyttinen ja sydämellinen nörtti, joka on ihastunut Ashleyhyn, muttei uskalla tehdä asialle mitään. Chris on humoristinen jalat maassa -hahmo, joka joutuu valitettavasti usean kerran dramaattisten valintojen eteen. Chris on aktiivinen ja neuvokas, minkä ansiosta hänet on helppoa pitää elossa, jos pelaa täysin oman vaistonsa mukaan. Jostakin syystä en pitänyt Christista ensimmäisellä pelikerrallani, mutta lämpenin uudelleenpelatessa.

Ashley ”Ash” Brown

ashley

Ashley Brown (Galadriel Stineman) on akateeminen, utelias ja tutkiva nuori nainen, jonka utealiasuus voi johtaa hänen kuolemakseen. Ashley säikkyy myös helposti vilkkaan mielikuvituksensa vuoksi. Luonteensa vuoksi Ashley löytää vihjeitä, mutta on myös johdattaa kohtalokkaisiin tilanteisiin.


Tarina

Until Dawn jakautuu kymmeneen lukuun:

  1. Friendship / Memento mori – 10 tuntia aamuun
  2. Darkness / Jealousy – 9 tuntia aamuun
  3. Haunted / Isolation – 8 tuntia aamuun
  4. Loyalty / Malevolence – 7 tuntia aamuun
  5. Dread / Prey – 6 tuntia aamuun
  6. Psychosis / Vengeance – 5 tuntia aamuun
  7. Violence / Loss – 4 tuntia aamuun
  8. Revelation / Animus – 3 tuntia aamuun
  9. Karma / Despair – 2 tuntia aamuun
  10. Resolution / Repentance – 1 tunti aamuun

Josh on kutsunut kaveriporukan jälleen yhteen kunnioittaakseen siskojensa muistoa. Draama ei kuitenkaan ole vältettävissä, mikä ajaa ystävykset erilleen toisistaan ympäri vuorta ja siellä sijaitsevia lokaatioita. Jotkut hahmot liikkuvat kaksin (yleensä pariskunnissa), mutta joutuvat välillä myös selviämään yksin pimeässä. Sam painelee heti ensimmäisenä kuumaan kylpyyn, Emily ja Matt lähtevät etsimään Emilyn kadonnutta laukkua, Jessica ja Matt etsivät tiensä vierasmökille, ja loput jäävät mökkiä valmistelemaan. Jokaisen luvun aikana pelaaja hallitsee useampaa hahmoa, liikkuu erilaisissa ympäristöissä metsästä kaivokseen ja parantolasta mökkiin sekä tekee valintoja, joilla voi olla suuri merkitys myöhempiä lukuja ajatellen. Hahmojen henki on uhattuna lähes jokaisessa luvussa ja suurin osa on mahdollista menettää jopa yhden luvun aikana. Ensimmäisellä pelikerrallani 2/8 jäi henkiin (Sam & Chris) ja Veskun pelikerralla myös 2/8 (Sam & Emily). Kolmannella pelikerralla kaikki hahmot pelastuivat tavoitteemme mukaisesti!

Tapahtumat käynnistyvät, kun vierasmajaan lempimään siirtyneet Mike ja Jessica kohtaavat tuntemattoman olion, joka kidnappaa Jessican. Mike seuraa Jessican vienyttä olentoa ja kohtaa mysteerisen miehen, jota hän jahtaa kaivosten läpi hylättyyn parantolaan. Mike saa tietää, että kaivoksissa tapahtui onnettomuus vuonna 1952, jolloin kaivostyöntekijöitä jäi loukkoon. Pelastuneet työntekijät oireilivat väkivaltaisesti ja heille tehtiin kyseenalaisiakin kokeita parantolassa. Myöhemmin Mikelle selviää, että potilaat olivat muunnosvaiheessa wendigoiksi syötyään epätoivoissaan ihmislihaa kaivoksissa ollessaan. Mikella pelatessa pelaaja saa tietää eniten vuoren historiasta ja taustoista.

Samaan aikaan Josh, Ashley ja Chris kokeilevat Ouija-laudalla spiritismi-istuntoa ja saavat yhteyden toiseen Joshin kadonneista siskoista ja lähtevät tutkimaan, mitä siskoille on tapahtunut. Ashley ja Chris löytävät uhkaavia viestejä, jotka kohdistuvat kaksosiin. Tutkimukset keskeytyvät, kun Psyko iskee kolmikon tajuttomaksi ja kidnappaa Ashleyn ja Joshin. Chris löytää kaksikon vajasta Saw-tyylisestä ansasta, jossa pyörivä sirkkeli lähestyy seinään kahlittua kaksikkoa. Ääni kaiuttimista kertoo Chrisille, että hänen täytyy valita, kumman hengen hän haluaa pelastaa: parhaan ystävänsä vai tunteidensa kohteen.

Matt ja Emily etsivät Emilyn kadonnutta laukkua, kunnes törmäävät veriseen Ashleyyn ja Chrisiin, jotka kertovat Psykon tappaneen Joshin sairaassa leikissään. Emily ehdottaa, että heidän tulisi hakea apua. Kauhufani sisälläni iloitsee järkevästä toiminnasta. Emily ja Matt suuntaavat köysirata-asemalle, jonka kautta he tulivat mökille. Asema on kuitenkin lukittu ja avaimet kadoksissa. Kaksikko löytää radiotornin, jossa he kutsuvat apua paikalle. Apu saapuu paikalle kuitenkin aikaisintaan aamulla, joten joukon selviämistaistelu jatkuu. Etenkin Emilyn ja Mattin kamppailu hengestään kiihtyy, kun joku katkaisee radiotornia kannattelevat ketjut ja torni kaatuu. Matt joutuu valitsemaan, pelastautuuko hän itse vai yrittääkö hän pelastaa Emilyn, joka suoltaa hänelle solvauksia minkä kerkeää roikkuessaan tornista kaivosten päällä. Matt joko pääsee pakoon tai kuolee, Emily putoaa kaivoksiin joka tapauksessa.

Pelin kuumottavimmassa osuudessa Psyko vaanii yksin jäänyttä Samia päämökissä. Sam kulkee pelkässä pyyhkeessä pimeässä mökissä, jota koristavat nyt punaiset ilmapallot, joihin piirretyt nuolet ohjeistavat Samia siirtymään pohjakerrokseen. Biggest ”NOPE” of them all. Psyko näyttää Samille elokuvahuoneessa Joshin kuoleman ja hyökkää Samin kimppuun, mutta Sam onnistuu pakenemaan kellariin ja sen kautta autioihin käytäviin.

Kaivoksiin pudonnut Emily löytää Bethin pään ja saa tietää Hannahin jääneen eloon pudottuaan kalliolta. Hannahin kohtalo paljastuu myöhemmin vielä synkemmäksi. Emily kohtaa mysteerimiehen (muukalainen, the Stranger), jota Mike aiemmin seurasi, ja pakenee tämän avulla kohtaamiaan wendigoja, jotka näyttäytyvät kunnolla ensimmäistä kertaa pelissä. Emily ja muukalainen pääsevät takaisin mökille hengissä. Liekinheittimellä varustautunut muukalainen kertoo nuorisolle wendigoista, jotka metsästävät vuorilla yöaikaan. Jos he selviäisivät hengissä aamuun asti, wendigot jättäisivät heidät rauhaan. Chris ja muukalainen kohtaavat wendigoja poistuttuaan mökistä ja (ainakin) muukalainen saa surmansa. Nuoriso (Chris, Ashley, Sam, Emily ja Mike) linnoittautuu turvahuoneeseen odottamaan aamua. Mike kuitenkin hätääntyy ja päättää lähteä yksin etsimään köysiradan avaimia. Muut seuraavat Mikea ja kohtaavat tahoillaan wendigoja. Riippuu pelaajasta, kuinka moni selviää.

Upeasti rakennetuissa loppukohtauksissa osa hahmoista kohtaa kaivoksissa Hannah-wendigon, joka joutui syömään kaksoissisarensa lihaa selvitäkseen kylmissä kaivoksissa. Wendigoista selvittyään ystävykset palaavat mökille kohdatakseen vain lisää wendigoja. Aamuun on aikaa enää alle puoli tuntia. Valinnoillaan pelaaja voi tässä kohtaa tappaa kaikki jäljellä olevat hahmonsa, paitsi Mattin ja Jessican, jotka tahoillaan yrittävät selvitä wendigoista kaivoksissa. Jos pelaaja tekee kaikki oikeat valinnat, aamu sarastaa ja pelastushelikopterit saapuvat poimimaan eloonjääneet. Lopputekstien aikana pelaaja näkee tappamiensa hahmojen kuolinajat ja -syyt sekä saa kuulla, mitä eloonjääneet kertovat poliiseille kuulusteluissa.

Tarinaan nivoutuvat vahvasti mysteerisen tohtori Hillin terapiaistunnot, joissa tohtori yrittää selvittää pelaajan pelkoja, suhtautumista hahmoihin ja pelin tapahtumiin sekä näistä herääviin tunteisiin. Terapiaistunnoissa tehdyt valinnat vaikuttavat myös muun pelin tapahtumien kulkuun. Pelin puolessavälissä selviää, kenelle tohtori Hill puhuu istunnoissaan, ja istunnot muuttuvat unenomaisemmiksi ja uhkaavammiksi.


Omat fiilikset

Until Dawn on aidosti pelottava peli, joka sai minussa aikaan kirkumista, vahvoja NOPE-fiiliksiä ja rehellistä pelkoa, etenkin pimeässä parantolassa ja kaivoksissa kulkiessa. Pelko liittyy vahvasti tuntemattomaan, sillä ensimmäisellä pelikerralla etenkin kaikki maskeihin sonnustautuneet hahmot (mukaanlukien hahmoille vaaraton muukalainen) aiheuttivat sydämentykytystä. Wendigoiden tarinat ovat lähinnä surullisia, mutta kyllä niitä silti ainakin vähän pelkää. Pelin hahmoihin luo vahvat tunnesiteet, ja heidän kohtaloillaan leikkii sen mukaan, miten heihin suhtautuu. Itse tapoin esimerkiksi ensimmäisellä pelikerralla Emilyn tahallani / tilanteen pakosta, koska hän käyttäytyi niin ikävästi muita hahmoja kohtaan.

Tätä tekstiä kirjoittaessani huomasin kirjoittavani usein siitä, kuinka mieshahmo pelastaa naishahmon, mutta en koe Until Dawnilla olevan sukupuolien tasa-arvo-ongelmia. Kaikki naishahmot ovat hallittavissa, heillä on omat tavoitteensa ja he voivat pelastaa myös itse itsensä. Vaikka tarina rakentuu välillä vahvasti toisten hahmojen pelastamiselle, ne pohjautuvat enemmän hahmojen keskinäisiin suhteisiin kuin sukupuoliin. Ainoat cringey-kohdat ovat, kun pelaaja voi Mattilla pelatessaan keskustella Miken kanssa heidän välisestä draamastaan järkevästi, mutta valinnoista riippumatta Emily ja Jessica ajautuvat stereotyypiseen ”kissatappeluun”. Paheksun vähän myös sitä, kuinka vaalea kaunis Sam laitettiin pyörimään yksi luku pelkässä pyyhkeessä, sillä se ei ollut juonen kannalta tarpeellista.

Kuten jo ylempänä mainitsin, Until Dawnin suurin ongelma on sen tapa maalata rodullistettu mielisairas hahmo pahaksi. Vaikka peli leikittelee taidokkaasti hyvän, pahan ja niiden väliin jäävän harmaan alueen välillä, sen tapa rakentaa Joshin hahmo tuotti minulle pettymyksen.

Visuaalisesti Until Dawn on kaunis ja näyttävä peli, joskin ymmärrettävästi suhteellisen synkkäsävyinen. Vaikka peli on pelottava, sitä kannattaa pelata pimeässä. Until Dawnin hahmojen ohjailuun voi kestää hetki tottua, samoin kuin sen kiinteisiin kamerakulmiin (jotka itselle tosin ovat tuttuja Resident Evileistä). Until Dawn on viihdyttävä kauhupeli, jonka dialogi on lennokasta, näyttelijäsuoritukset uskottavia ja juonenkäänteet jännittäviä aina traagiseen tai voitokkaaseen loppuun asti. Tyydyttävintä pelissä on, kuinka paljon pelaajalla on valtaa vaikuttaa tarinan kulkuun. Until Dawn on vahva suositus kaikille selviytymiskauhun ystäville!

A bloodstained love letter to every horror movie you’ve ever seen” –  Louise Blain, GamesRadar


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s