Kulttuuria: ”Sä heitit just Lickerin ruumista kranaatilla”

Blogiteksti sisältää juonipaljastuksia pelistä Resident Evil 2 remake (Claire Redfield, storyline A). Jos harkitset pelin pelaamista, älä lue tätä tekstiä (ja ainakaan katso videoita!), sillä pilaan sinulta hyviä pelikokemuksia. Pelin sisältövaroitukset: K-17 explicit violence & gore

Viidennellä pelikerralla pääsen kokemaan sen: kuoleman Resident Evil 2 remakessa. Viime pelikerralla tein huonoja valintoja ja tuhlailin liikaa resurssejani, joten nyt olen pulassa. Ensitöikseni minun on haettava kaksi jälkeen jättämääni shakkinappula-avainta. Avainten ja minun välissäni sattuu vain olemaan kontaminoitunut viemärivesistö ja sen myrkylliset mutanttiolennot. Sinne suuntaaminen sujuu ihan hyvin, mutta palatessani joudun mutanttiolentojen kynsiin ja minut myrkytetään. Olisipa sinistä ruohoa. No, ei ole, joten tästä eteenpäin nilkutan eteenpäin yskien ja köhien. 21:52 minuutin kohdalla kuolen ensimmäistä kertaa tässä pelissä – ja erittäin nololla tavalla. Olen jumissa pienessä huoneessa, johon tunkee kaksi zombieta. Olen myrkytettynä hidas, ja asekaan ei ole kauhean nopeasti ladattava. Pakenen huoneen toiseen nurkkaan, jolloin kolmas zombie astuu huoneeseen ja lyö minua ovella. Zombiet piirittävät minut, ja kuolen tavallisiin zombeihin.

Resident Evil -peleissä pitää välillä tehdä vaikeita valintoja, ja nyt olen sellaisen edessä. Voisin palata tämän pelikerran alkuun, jolloin olisin edelleen vaikeassa tilanteessa, tai sitten voisin mennä yhden tallennuksen taaksepäin, jolloin en olisi tutkinut viemäreitä ja maanalaisia tunneleita vielä ollenkaan. Valitsen palata yhden tallennuksen taaksepäin ja tehdä tällä kertaa parempia valintoja, ja se kannattaa. Paikat ovat jo tuttuja ja aiemmasta viisastuneena suuntaan viemärivesistöön inventaario puolityhjänä. Säästän sekä panoksia että parantavia ruohoja.

Koluan viemäreitä ja tunneleita läpi ja pääsen 40 minuutissa siihen pisteeseen, jossa kuolin. Paikkojen tutkiminen jatkuu, ja tieni vie yllättäen takaisin salaiseen huoneeseen poliisiaseman ja kellarikerroksen välissä. Vaikka herra X on kuollut, poliisiaseman näkeminen kuumottaa. Palaan äkkiä takaisin maan alle. Sherryn pelastaminen on hieman lähempänä, sillä välissämme on enää muutama ovi, joista ensimmäinen aukeaisi shakkinappulapulmapelin ratkaisemisen jälkeen. Tällaiset pulmapelit ovat ihania ja niiden ratkaiseminen on hyvin tyydyttävää! Ovi aukeaa ja pääsen alueelle, jossa Sherry on. Meitä erottaa enää yksi ovi, mutta ovi aukeaa vasta sitten, kun saan palautettua virrat. Tämä onnistuu onneksi viereisessä huoneessa! Seuraa uusi pulmapeli. Ratkaisen pulmapelin ja uskon naiivisti, että voisin nyt juosta Sherryn luokse. En voi. Sherryn mutatoitunut isä iskee katon läpi kimppuuni, ja puolet huoneesta syttyy tuleen. En ollut valmis boss fightiin, mutta taas mennään.

Boss fight sijoittuu tasolle, jossa voin operoida nosturia ja syöstä Williamin tasolta alas sen avulla. Kuoleminen ei tunnu tässä kohtaa niin järkyttävältä, koska olen tehnyt sen jo kerran. En oikein pärjää nosturin kanssa, ja suurimman osan ajasta tapan vahingossa itseni. Hups. Taistelu alkaa sujua, ja 20 minuutin jälkeen William syöksyy alas kuiluun. Nyt on aika pelastaa Sherry! Pääsen viimein lapsen luokse ja saan tietää, että Sherry on infektoitunut G-viruksella, mutta tämän voisi pelastaa tämän äidin labrassa. Seuraa kuumottava hetki, kun juoksen pitkin maanalaisia käytäviä Sherry sylissäni, enkä voisi puolustautua mitenkään, jos jokin hyökkäisi kimppuumme. Onneksi ei hyökkää. Suuntaan Sherry sylissäni köysiradalle ja pääsemme seuraavalle pelialueelle Umbrellan laboratorioon NESTiin. Lasken Sherryn turvahuoneen sängylle ja lähden tutkimaan uutta aluetta.

Käyn läpi aulan viereiset huoneet eli kahvion, keittiön ja päiväunihuoneen, joista jälkimmäisin on karmiva. Koska edessä on suuri alue ja paljon tutkittavaa, tähän on hyvä jättää tällä kertaa.

Kuudennella pelikerralla tutkin NEST-laboratorion itäsiiven ja kohtaan uudenlaisia vihollisia, eli vanhat kunnon kasvimutantit. Täytyy myöntää, että pelkäsin näitä olentoja alkuperäisessä pelissä enemmän. Itäsiiven keskiössä on kasvihuone, jota terrorisoi Kasvi 43 ja sen tuottamat kasvimutantit. Tehtävänäni on tuhota Kasvi 43 tuottamalla kasvimyrkky, jonka valmistelu vie minut ympäri itäsiipeä. Kohtaan kasvimyrkkyä tuottaessani tavallisia zombeja, yllätyslickereitä ja kasvimutantteja. Itäsiiven tutkiminen ja tehtäväni suorittaminen sujuu oikein hyvin (poislukien se hetki, kun säikähdin aiemmin tappamani lickerin raajaa, joka tuli vastaan avatessani oven, ja heitin kranaatin täysin turhaan). Onnistun tuhoamaan Kasvi 43:n ja saan laajempien oikeuksien kulkukortin, jonka avulla pääsen länsisiipeen etsimään vasta-ainetta Sherryn G-virus-infektioon seuraavalla pelikerralla.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s