Resident Evil: ”That’s fucking heartbreaking”

Blogiteksti sisältää juonipaljastuksia pelistä Resident Evil 2 remake (Leon S. Kennedy, storyline B). Jos harkitset pelin pelaamista, älä lue tätä tekstiä (ja ainakaan katso videoita!), sillä pilaan sinulta hyviä pelikokemuksia. Pelin sisältövaroitukset: K-17 explicit violence & gore


Toinen pelikertani Resident Evil 2 remaken toisella kierroksella vei Leonin poliisiaseman alla sijaitseviin tiloihin, kuten ampumarata, ruumishuone ja putka, sekä takaisin poliisiaseman hellään huomaan. Päätehtävänä tällä kertaa oli päästä käsiksi parkkilipukkeeseen, jolla pääsisin pakenemaan poliisiasemalta. Minun ja parkkilipukkeen välissä oli kuitenkin sellin ovet, jotka aukeaisivat vain palauttamalla virrat putkaan. Virtojen palauttamiseksi tarvitsisin kaksi elektronista osaa, ja niiden löytäminen olikin seuraava seikkailuni!

Hyvin pian parkkihalliin saapumisen jälkeen Leon kohtaa mysteerisen Adan, joka pelastaa Leonin zombiekoiralta. Ada esittäytyy FBI-agenttina, joka on selvittämässä Raccoon cityn tapahtumien taustoja, ja käskee Leonia pakenemaan poliisiasemalta. Teen työtä käskettyä ja suuntaan tutkimaan uusia alueita. Ampumaradalla ammuskelen zombeja (duh), juoksen ripeästi läpi kennelin ja löydän reitin takaisin poliisiaseman ensimmäiseen kerrokseen. Oli siellä ruumishuonekin, mutta prokrastinoin sinne menemistä pelon vuoksi (tämä osoittautui myöhemmin pelin etenemisen kannalta huonoksi ratkaisuksi).

Löysin sieltä täältä erilaisia esineitä, joilla sain avattua ovia, lukkoja ja kaappeja. Tämä vaihe on suosikkivaiheeni polisiasemalla: kun voi vain juoksennella ympäriinsä tutuissa paikoissa yhden konkreettisen tavoitteen perässä; avaa lukko, jolla saat esineen, joka viet tiettyyn paikkaan, joka johtaa seuraavan esineen perään. Mr. X oli seuranani suurimman osan ajasta, ja muutama licker tuli myös tekemään tuttavuutta.

Vaikka Mr. X:n pelko on lieventynyt huomattavasti (kiitos perspektiivin antamisesta Resident Evil 3 remake demon Nemesis!), säikähdin häntä tällä pelikerralla muutaman kerran kunnolla. Tiesin, että Mr. X tulee jossakin vaiheessa seinän läpi suoraan eteeni, mutta kirkaisin silti, kun se tapahtui. Mr. X onnistui säikäyttämään minut myös silloin, kun juoksin vahingossa häntä päin rappukäytävässä. Säikähdin myös muutamaa zombieta, joiden läsnäolon olin kyllä tiedostanut, mutta joita lähestyin silti hieman liian vauhdilla.

Tällä pelikerralla edessä oli muutama pulmapeli, joiden tekeminen on aina yhtä kutkuttavaa! Sain kahdesta kannettavasta kassakaapissa hyödyllistä tavaraa ja pääsin etenemään palauttamalla virtoja eri osiin poliisiaseman pohjakerrosta.

Tällä pelikerralla opin, että pelosta johtuva pakeneminen aiheuttaa huolimattomuusvirheitä: pelissä etenemiseen tarvitsin avaimen, joka oli ruumishuoneen yhdellä ruumiilla, sekä tunkin varren, joka oli huoneessa, jonka ohi olin juossut päättömästi lickeriä pakoon. Jumitin nimittäin hyvän tovin pohtimassa, mitä ihmettä minun pitää tehdä seuraavaksi ennen kuin muistin, että olin jättänyt tietoisesti sen ruumishuoneen tutkimatta. Hetkeä myöhemmin pohdin kuumeisesti, mistä ihmeestä se tunkin varsi löytyy – ja sitten huomasin tutkimattoman huoneen poliisiaseman ensimmäisessä kerroksessa. Vastaisuudessa emme juokse voitettavissa olevia vihollisia pakoon, vaan tapamme ne kuljeksimasta!*

* (Tulen unohtamaan tämän seuraavaan pelikertaan mennessä.)

Palautettuani virran putkaan ja napattuani parkkilipukkeen, tiesin että edessä oli mayhem. Kaikkien sellien zombiet vapautuivat yhtä aikaa ja Mr. X tuli vetämään minua dukkuun. Selvisin kuin selvisinkin putkasta ja kohtasin jälleen Adan, kun tämä kaahasi S.W.A.T.-autolla Mr. X:n päälle. Kiitos, Ada! Poistuimme yhdessä poliisiasemalta keskustellen Umbrellan suunnitelmista ja vallitsevasta tilanteesta. Olin koko ajan taisteluvalmiudessa, vaikka en kohtaisi yhtään vihollista pelikerran viimeisen kymmenen minuutin aikana. Sen sijaan kohtasimme Adan kanssa asekauppias Kendon ja tämän hiljalleen zombieksi muuttuvan pienen tyttären. Sydämeni särkyi Kendon kertoessa tyttärelleen tämän äidin nukahtaneen ja olevan myös tytön nukkumaanmenoaika. Kendo suuntaa tyttärensä kanssa sisälle ja sulkee oven perässään. Leon ja Ada kuulevat aseen laukeavan ja poistuvat paikalta. Kaksikon suunta vie kaupungin viemäreihin, jotka johtavat Umbrellan salaiseen maanalaiseen laboratorioon. Ensi kerralla siis viemäritunnelmissa!