Fallout 4 – Nuka-World

Sisältää juonipaljastuksia Fallout 4:n lisäosasta Nuka-World


Viimeisenä Fallout 4:n pelattavana lisäosana edessäni komeili Nuka-World. Nuka-World on kaapparien valtaama huvipuisto, jossa pelaaja saa olla pahis ja testata, millaista on olla kaappari! Kuten Far Harbor, myös Nuka-World on oma maailmansa ja karttansa, joka sisältää paljon uusia tutkittavia alueita ja tavattavia hahmoja.

Fallout4_NukaWorld_Lollipop
Kuva: Fallout wikia

Nuka-World vetää ihan ensimmäisenä pelaajaa turpaan: kun astuin ilmajunaan, en ajatellut, että ensimmäisenä minut heitettäisiin Saw-tyyppiseen kidutussokkeloon ja sen jälkeen suurelle taisteluareenalle kohtaamaan alueen kaapparien Overboss. Kovasti tämä peli jaksaa yllättää! Ei ihme, että tätä lisäosaa ei suositella, ennen kuin pelaaja on tasolla 30!

Nuka-World –huvipuistossa valtaa käyttävät kolme kaapparijengiä: salamyhkäiset kaapparit The Operators, perinteisemmät kaapparit the Disciples ja eläinasuihin pukeutuvat arvaamattomat kaapparit the Pack. Heitä johtaa Overboss Colter, joka oli nyt edessäni uhkaavana ja verenhimoisena taisteluareenalla. Colterin ja vieraiden kohtaaminen areenalla on kaappareille arkista hupia, ja selkeästi odotettu show! Minä en ollut kuitenkaan kuka tahansa vieras! Colter oli haastava mutta hauska vihollinen tappaa, ja taistelun voitettuani minua odotti yllätys: Overbossin tappajasta tulee itsestään Overboss. Tilanne eskaloitui nopeasti, ja nyt olin koko huvipuiston ja sen kaapparijengien johtaja!

Nuka-World -lisäosan tarinan seuraava askel oli tyhjentää puiston viisi huvialuetta niitä piinaavista hirviöistä ja otuksista. Kun alue oli turvattu, se tuli osoittaa yhdelle kaapparijengille. Tässä hyvällä matematiikalla huomaa jo, että nallekarkit eivät mene tasan, eivätkä kaikki jengit saa yhtä montaa aluetta omakseen. Suoritin tehtäviä ympäri huvipuistoa ja jaoin alueita suhteellisen tasaisesti jengien välille. Peli johdatteli minua siihen, että lopulta valitsisin yhden jengin ja antaisin heille johtajan suosion – ja sitten päätin tuhota kaikki kolme jengiä maan tasalle.

Nuka-World -lisäosa testaa pelaajaan moraalia ja antaa mahdollisuuden pelata pahiksena. Pelaajalle kuitenkin selviää tarinan varrella, että kaapparijengit ovat ottaneet huvipuistoa aiemmin asuttaneet asukkaat orjikseen ja laittaneet heidät tekemään likaiset työt kaapparien huvitellessa. Tarina oli kovasti menossa siihen suuntaan, että pelaajan olisi mahdollista hyväksyä tai pysäyttää vallitseva tilanne, ja siksi sen sijaan, että valitsisin suosikkijengini, valitsin tuhota ne kaikki. Mieleeni muistui tämä Tumblr-postaus:

f89512fabf2c6ff4851e7b11caaaa00a6464b6da1068cef7a2210526297a7fe4_1

Tässä kohtaa olin suorittanut kaikki siihen mennessä annetut Nuka-World -tehtävät ja saavuttanut käsillä olevat saavutukset. Päätehtävä eteni huolestuttavaan suuntaan: joko valitset lähteä jengien kanssa rosvoamaan omia uudisasutuksiasi Commonwealthiin (siis niitä uudisasutuksia, joita olet rakentanut tässä kohtaa yli 100 tuntia) tai tapat kymmenittäin kaappareita ja pelastat samalla huvipuiston viattomat vangit. Hyvyys ja moraali kohtaavat suuren vastustajan: yhdenkin laukauksen ampuminen kaapparien lähellä aloittaa totaalisen sodan koko huvipuistossa. Puiston tyhjentämiseen kaappareista kului useampi power armor, määrissä pelin tykeimpiä aseita ja panoksia, sekä paljon, paljon itsensä parantamista.

Open season -tehtävä alkaa käskyllä tappaa kaapparijengien johtajat. Aloitin tehtävän tuhoamalla The Disciples, koska pidin heistä vähiten. Seuraavana oli vuorossa eläintarhamaisella areenalla asusteleva The Pack, jonka tuhoaminen oli valtaisa työmaa avaran piilopaikattoman alueen vuoksi. Lopuksi The Operators tuntuikin helpolta, kun pystyi kämppäilemään yhdessä huoneessa ja heittelemään sieltä kranaatteja ja ammuskelemaan suojasta. Veristen taistelujen jälkeen huvipuiston asukkaat olivat vapaita ja Commonwealth turvassa! Overbossina toimiminen ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, ja hyvä niin!


Nuka-World oli helposti lempilisäosani sen visuaalisuuden ja ympäristöjen vuoksi! Huvipuisto oli ympäristönä monipuolinen ja hauska: seikkailu oli jännittävää planetaarioista eläintarhoihin ja western-kylistä lasten linnoihin! Jokaisella ympäristöllä oli omat ominaisuutensa, ja yhden alueen putsaamisen jälkeen pääsi aloittamaan uuden seikkailun toisella alueella. Nuka-World oli lisäosana vaikea, ja niin se oli tarkoitettukin – tai no, se olisi varmasti ollut helpompi, jos ei olisi valinnut tappaa lähes sataa kaapparia, jotka tulevat kerralla päällesi. Pidin vahvasta kontrasista, jonka lapsekas ja värikäs huvipuisto ja vakava tarina loivat keskenään. Vahva suositus tälle lisäosalle, joka leikkii moraalillasi ja saa sinut pohtimaan, mitä kaikkea pelin nimissä saakaan tehdä! Seuraavaksi lähden suorittamaan toista kierrosta Fallout 4:n päätehtävän parissa Railroad-tarinan myötä!