Resident Evil: Viimeistä viedään!

Blogiteksti sisältää juonipaljastuksia pelistä Resident Evil 0 (remaster). Pelin sisältövaroitukset: K-17 explicit violence & gore.


Kiitos menneisyyden itselleni, joka jätti viimeiselle Resident Evil 0 -pelikerralleni periaatteessa ainoastaan boss fighteja! Tämän päivän pelien suurin vihollinen ei kuitenkaan ollut boss, mutta siitä lisää myöhemmin!

Jätin Rebeccan ja Billyn viimeiseksi tallennushuoneeseen, jonka jälkeen karttaa oli jäljellä enää vain muutama alue. Sain tallennushuoneesta määrissä panoksia ja parannustarvikkeita, joten edessä oli kaiken järjen mukaan bosseja ja pelin viimeiset jännittävät. Lähdin seikkailemaan kohti seuraavaa käytävää, joka oli täynnä iilimatoja. Niiden päälle astuminen pitää inhan äänen, ja tästä tulee kuljettua vielä muutaman kerran tänään, joten narskumista on luvassa! Seuraava käytävä on hiljainen – liian hiljainen. Jatkan matkaa ja saavun seuraavaan huoneeseen, jossa minua odottaa kolme tavallista zombieta. Koska ennakoin ja valmistauduin jo isompien mököjen kohtaamiseen, tekoälyn ohjaama kumppanini tuhlaa haulikon panoksia tavallisiin zombeihin. Päätän tutkia uuden alueen ennakoivasti ja palata sitten tallennuksessa taaksepäin suoriutuakseni paremmin. Nyt pystyn myös jättämään ylimääräistä tavaraa matkasta, jotta inventaariotetriksestäni tulisi helpompaa. Nyt liian hiljaisella käytävällä vastaani hyppää jättisammakko, joka ei aiemmin käynyt kimppuuni. Ohitan jättisammakon ja jatkan matkaa. Tapan zombiet pistooleilla ja jatkan tutkimista. Hissi vie minut alakertaan, joka on G:n mallinen huone. Huoneessa on ovi ja mutkien takana tikkaat. Päätän tutkia tikkaat ensin. Huone soittaa hälytyskelloja, joten lähden suuntaamaan kohti tikkaita hitaasti ja varovasti. Kun cutscene pyörähtää käyntiin, tiedän jo, että boss on tulossa. Prototyyppi-Tyrant nousee esiin, ja mähinät voivat alkaa! Tyrant putoaa yllättävän helposti, vaikka se hyökkääkin aggressiivisesti ja tekee hieman vahinkoa. Tikkaiden yläpäässä on piirilevy, jolla pystyn ohjaamaan aiemman zombiehuoneen gondolivaunua ja saan kuskattua sillä Rebeccan toiseen huoneeseen. Gondolivaunu kuljettaa Rebeccan pelottavaan pimeään huoneeseen, ja kaksikko on nyt hetken erillään.

Billy etenee padolle, jonka vedet Rebecca sulkee vivusta vetämällä. Lähden ohjaamaan Billya padon toiselle puolelle, kun taakseni hyppää jättisammakko. Ajattelen, että voisin vain ohittaa sen, kuten aiemmin tein – virhe. Sammakko nappaa kielellään kiinni Billysta, ja ajattelen, että voin ravistaa sen pois. Sammakko kuitenkin ahmaisee Billyn ykkösellä kitaansa ja You died pamahtaa ruutuun. Itkettäisi jos ei naurattaisi. Ei kun uudestaan! Opetus: älä koskaan aliarvioi sammakoita.

Billyn kuolema olisi ollut estettävissä yhdellä ammuksella, ja seuraavasta kohtaamisesta sammakko ei selviä. Billy ja Rebecca ovat nyt lähellä toisiaan, mutta kuumotuskäyrä kasvaa. Saavun huoneeseen, jossa on suurissa vesitankeissa ötökkämököjä. Pohdin, mikä triggeröi tankkien rikkoutumisen ja ötököiden väistämättömän hyökkäämisen. Liikun varovasti erikseen Billylla ja Rebeccalla ja yritän saattaa heidät yhteen, jotta voin pelata inventaariotetristä. Huoneen hyllyllä on akku, jonka Rebecca saa noustuaan Billyn harteille. Tankit rikkoutuvat, mikä oli odotettavissa. Selviän ötököistä helposti, ja kaksikko on jälleen yhdessä. Yläkerran laboratoriossa on kemikaalitankki, ja sekoittelemalla kemikaaleja saan täytettyä akun. Etenemissuuntia on vain yksi, joten lähden uhmakkaana kohti edessä kuumottelevaa bossia. Edessä on kuitenkin ovi, johon ei sovi akku, vaan kulkukortti. Hetken minulla raksuttaa, ja sitten muistan nosturin, joka nostaisi minut kulkukortille, jos siihen saisi virtaa. On aika juosta takaisin sinne ja samalla reissulla myös tallentaa!

Kulkukortti taskussa palaan ovelle ja astun kuumottavaan käytävään, jolta löydän Magnumin panoksia. Lupaavaa! Kartasta jo näkee, että seuraava alue on boss-alue, ja cutscene vahvistaa tämän. Aiemmin kohdattu mysteerimies kertoo taustatarinansa ennen kuin hän muuttuu Queen Leech -hirviöksi ja hyökkää Rebeccan ja Billyn kimppuun. Mies kertoo olevansa tohtori Marcusin koekappale, joka iilimatona imi Marcusin muistot ja kasvoi hänen ruumiinsa sisällä sen jälkeen, kun Birkin ja Wesker pettivät Marcusin ja tapattivat hänet. Mies haluaa jatkaa Marcusin työtä ja aiheuttaa kaaoksen maan päälle. Boss fight on suhteellisen antiklimaattinen: tyhjennän Magnumin ja kranaatinheittimen lippaat Queen Leechiin ja se putoaa maahan. Tämä ei ole tässä. Queen Leech pudottaa kaksi avainta, joilla Rebecca ja Billy avaavat suuren oven. Oven takana on tallennuspiste, parannusvälineitä ja panoksia. Tämä ei ollut tässä.

Rebecca ja Billy suuntaavat hissitasolle, ja cutscene alkaa. Rakennuksen itsetuhomekanismi ja -laskuri käynnistyvät, kuten Resident Evil -peliin kuuluu viimeisen boss fightin kohdalla. Queen Leechin seuraava muoto kiipeää kuilussa kaksikon perään ja hyökkää. Viimeinen pelialue on suuri halli, jossa kaksikko kohtaa Queen Leechin final formin. Jälleen tyhjennän lippaat viholliseen ja hämmennyn, kun cutscene alkaa yhtäkkiä. Tässäkö tämä oli? Ehei! Rebecca ja Billy huomaavat, että hirviö ei kestä auringonvaloa. Seuraa yllättävän vaikea loppuosuus taistelusta: Rebecca alkaa tekoälyn ohjaamana avata kattoa neljää eri vipua vääntämällä, ja minun tulisi Billyna suojella Rebeccaa ja häiritä vihollista mahdollistaakseni Rebeccan työn. Tasaisesti ja järkevästi jaettu inventaario on avain onneen: taistelun aikana ei ole mahdollista vaihtaa tavaraa hahmojen välillä, ja panokset ja parannustavarat on jaettava fiksusti. Rebeccaa ei pysty parantamaan hänen siirtyessään vipujen kääntämisvaiheeseen, joten hänen pitää pysyä hyvinvoivana taistelun ensipuolisko. Billylla pitää riittää tehokkaita panoksia ammuttavaksi, jotta hän voi häiritä Queen Leechia Rebeccan työskennellessä, mutta Rebeccan pitää pystyä osallistumaan taisteluun sen ensipuoliskolla. Rebecca kuolee vipujenkääntövaiheessa kahdesti, joista toisella kerralla Billylla loppuvat myös panokset. Oppimiskokemuksia ja inventaariotetristä! Kolmas kerta toden sanoo, ja nilkutan Billylla danger-tilanteessa Rebeccan väännellessä vipuja. Ammun ja väistelen Queen Leechia ja toivon Rebeccan toimivan nopeasti. Ei ollut paljosta kiinni, että en olisi selvinnyt kolmella yrityksellä. Katto aukeaa, ja auringonvalo korventaa Queen Leechin palasiksi.

Rebecca ja Billy poistuvat paikalta cutscenessa. Koulutuskeskus räjähtää itsetuhomekanismin aktivoituessan. Rebeccan ja Billyn edessä aukeaa metsä ja kartano, joka kiinnittää Rebeccan huomion. *Resident Evil 1 intensifies* Rebecca toteaa, että virallisestihan Billy on todettu kuolleeksi, ja päästää siten hänet pakenemaan. Billy kiittää Rebecaa, ja kaksikko lähtee eri teille lopputekstien alkaessa.

Resident Evil 0 oli erittäin virkistävä yhdeksän tunnin pelikokemus! Se oli yhtä aikaa perinteinen Resident Evil -peli, mutta myös hyvin erilainen ja uusilla pelimekaniikoilla höystetty! Kahden hahmon ohjaaminen oli yllättävän intuitiivista, ja kahdella hahmolla pelaaminen oli rakennettu hienosti osaksi pelin pulmapelejä ja kartan avaamista. Pelialueet olivat monipuoliset mutta silti niin tutut, että niissä oli helppoa liikkua. Pulmapelit olivat sopivan haastavia, ja pelin vaikeus rakentui tasapainoisesti pelimekaniikoista, vihollisista ja pulmapeleistä. Kahden hahmon välinen inventaariotetris oli hauskaa ja toi peliin uudenlaisen strategisen ulottuvuuden! Kaiken kaikkiaan Resident Evil 0 oli valtavan hauska ja sopivan haastava peli, ja se nousi suosikkipelieni joukkoon sarjassa!