Resident Evil: Village demo

Resident Evil: Village julkaistaan 7. toukokuuta ja pelistä julkaistaan kaksi omaan PS4-konsoliini sopivaa demoa: Village-demo ja Castle-demo. Molemmat demot ovat pelattavissa puolen tunnin ajan kahdeksan tunnin aikaikkunassa. Village julkaistiin tänään ja Castle viikon kuluttua. Lisäksi vappuviikonloppuna on mahdollista pelata molempia. Olin heti valmiina, kun Village-demo tuli pelattavaksi Euroopassa! Village-demo päästää pelaajan seikkailemaan puoleksi tunniksi pelin nimikkokylään, jossa Ethan Wintersin on jälleen kerran taisteltava hengestään. Demon striimi löytyy postauksen lopusta ja aiempia ennakkofiiliksiäni pelistä voi lukea tästä postauksesta.

Ethanin tytär Rose on kaapattu, ja hän ajautuu syrjäiseen kylään etsimään lastaan. Demo alkaa, kun kylän kummallinen vanha rouva kertoo Ethanille Äiti Mirandan tuoneen Rosen kylään ja sen aiheuttaneen pimeyden saapumisen heidän ylleen. Äiti Miranda on nimi, jota demon läpi pudotellaan tasaiseen tahtiin, mutta kuka hän on? Se jää nähtäväksi! Alan tutkia ympäristöäni: talvinen kylä ja puisia pieniä taloja. Tutkin lähimmän talon ja sen pihan. Aukiolla on patsas Maiden of war, jonka kilpeen ampumalla saan kristallin. Silmä alkaa heti harjaantua olennaisille esineille! Moni portti on lukossa, eikä edes hautausmaan haudoista nouse zombeja kiusakseni.

Löydän puisesta pikkukirkosta vaakunan, joka näyttäisi sopivan kiviseen seinään, jonka takana aukeaa reitti linnaan. Tarvitsen vielä toisen, ja seikkailu jatkuu. Pidän asetta koko ajan esillä, mutta rapisevia ääniä lukuun ottamatta on aavemaisen hiljaista. Usemmassa kaivossa on kohta, jonka kanssa voi olla vuorovaikutuksessa, mutta minulla ei ole sopivia esineitä – oletettavasti kampea.

Etenen pellolle, josta kuuluu ääniä. Ihmissusimainen hirviö juoksee pellon poikki samalla, kun demon tutoriaali ohjeistaa tähtäämään ja ampumaan. Hirviö ei halua tulla esiin, joten juoksen pellolle. Suuntavaisto katoaa nopeasti ja huomaan, että hirviöitä on useampia. Taistelen hirviöiden kanssa ja osun niihin suhteellisen hyvin ottaen huomioon, että vietin aiemmin tänään useamman tunnin Resident Evil 0:n tankkikontrollien kanssa. Pakenen hirviöitä ja huomioni kiinnittyy eloonjääneisiin, joiden luo hakeudun turvaan. He kertovat, että heidän pitäisi päästä Luizan taloon, mutta portti on lukossa. Löytämäni kartan mukaan toinen vaakuna on Luizan talon luona. Hyppään ikkunasta Luizan talon pihaan ja tutkin sen. Vaakuna on kaapissa, jonka saa auki ruuvimeisselillä. En pääse sisälle Luizan taloon; en ennen kuin avaan portin ja päästän eloonjääneet, Elenan ja hänen isänsä, pihan puolelle. Elena kertoo, että hän ei ymmärrä hirviöiden hyökkäämistä, koska Äiti Miranda on aina suojellut heitä. Kylän kulttimaisuus voimistuu.

Elena hakkaa ovea ja pääsemme sisään taloon, vaikka kyläläiset ovatkin varovaisia Ethanin vierauden vuoksi. Ulkopuolisuus-narratiivi on vahva Ethanin tarinassa tässä pelissä, sillä muutkin talossa olevat eloonjääneet suhtautuvat häneen varauksella tai hyökkäävästi. Ethan istuutuu pöytään muiden eloonjääneiden kanssa, ja yksi miehistä pitää palopuheen siitä, kuinka he kaikki tulisivat pian kuolemaan. Onnistunutta ennakointia häneltä kyllä! Kyläläiset käyvät rukoukseen, jossa he ylistävät Äiti Mirandaa. ”In life and in death, we give glory, Mother Miranda”, päättyy rukous, ja kylän kulttimaisuus ottaa uusia piirteitä.

Elenan isä kaatuu pöydän päälle kouristellen ja muuttuu ihmissudeksi. Öljylamppu kaatuu maahan ja sytyttää puumökin lattian ripeästi tuleen. Ihmissusi, joka oli hetkeä aiemmin vielä Elenan isä, raatelee kanssakyläläisensä kuoliaaksi Ethanin ja Elenan paetessa viereiseen käytävään. Ihmissusi hyökkää Ethanin kimppuun, mutta Elena ampuu häntä haulikolla. Liekit syövät käytävän ja ihmissuden Ethanin ja Elenan paetessa autotalliin. Tutkin autotallin ja sen viereiset huoneet: löydän lapun, jossa kerrotaan ruuvimeisselin olevan avainten säilytyspaikan yhteydessä, sekä auton avaimen. Pyörittelen auton avainta tovin hämmentyneenä, sillä pääse pois sen valikosta. Kun hoksaan pienen napin ja saan ruuvimeisselin esiin, pääsen jatkamaan. Striimien perusteella avaimen pyörittely on vienyt muiltakin tästä aikarajoiteltusta demosta turhan paljon aikaa. Avain sopii autotallissa olevaan autoon, jolla Ethan yrittää ajaa ulos palavasta talosta. Suunnitelma ei kuitenkaan toimi, joten Ethan ja Elena lähtevät kiipeämään palavassa puutalossa yläkertaan. Ethanin itsesuojeluvaisto ei ole näemmä kehittnyt paljoakaan edellisestä pelistä. Kaksikko pääsee yläkertaan asti, mutta sitten Elenan isä ilmestyy liekeistä ja saa Elenan menemään hänen luokseen. Elena ja hänen isänsä putoavat liekkeihin, ja Ethan jää yksin. Ethan on kokenut paljon jo tähän mennessä, ja pahin on vasta edessä. Tuntuu pahalta kuunnella Ethanin pohdintaa siitä, miksi hänelle käy jälleen tällaista: hän on selvinnyt jo Resident Evil: Biohazardin tapahtumat, ja juuri kun hän oli asettunut aloilleen perheensä kanssa, käy näin.

Hyppään alas palavan rakennuksen ikkunasta aina pihaan asti ja avaan ruuvimeisselillä kaapin. Vaakuna kädessä avaan portin juostakseni kiviseinälle, johon vaakunat sopivat. Pellolla mies huutaa ”Lopeta! Äiti Miranda” ja näen mysteerisen naishahmon tappavan miehen vaivattomasti. Naishahmo poistuu, ja otan jalat alle. Vanha rouva kirkon pihassa kertoo, että ”Kuolema on vieraillut heidän kaikkien luona”. Pyörittelen vaakunat kiviseinään ja kulkuväylä linnaan aukeaa. Aikani – ja todennäköisesti myös tämä demo – loppuu siihen.

Veskun pelikertaa seuratessani hän löysi haulikon ja muita tavaroita, joita en ollut löytänyt omalla pelikerrallani. Yhtenä aseena on muun muassa miina, mikä on hyvä tietää. Oviaukkoja pystyy tukkimaan hyllyillä, mikä tulee olemaan kätevä puolustautumistaktiikka. Ennakkotunnelmissa kirjoitin siitä, kuinka puolustautuminen tulee olemaan merkityksellinen pelimekaniikka, ja se tuli huomattua jo nyt, vaikka olikin hyvin pienessä mittakaavassa.

Resident Evil: Village hype on vahva ja se kasvaa varmasti viikon kuluttua, kun pääsen tutkimaan linnaa toisen demon myötä! Ensi viikkoon tämän osalta siis!