Resident Evil: Castle demo

Tänään julkaistiin Resident Evil: Villagen Castle-demo, joka on jälleen pelattavana rajoitetun ajan Playstation 4 ja 5 -konsoleilla. Edellisen demon eli Village-demon pelifiilistelyt löydät aiemmasta postauksesta. Castle-demon striimi löytyy tuttuun tapaan postauksen lopusta!

Ethan on jatkanut tyttärensä etsintöjä Dimitrescun linnaan, josta hän herää demon alussa. Keskiaikainen linna kohoaa suurena ja mahtavana kylän vieressä ja se on ympäristönä näyttävä ja upean yksityiskohtainen. Lähden tutkimaan linnaa ja sen tunnelmallisesti valaistuja käytäviä. Eteeni tulee useita pulmapelejä ja esineitä, joita demossa ei ole tarkoitus ratkaista. Sormukseen upotettu punainen silmä on kuitenkin varmasti etenemisen kannalta tärkeä esine. On liian hiljaista. Äänimaailma on jälleen karmivan nerokkaasti rakennettu: jokainen pieni murhadus, kilahdus tai rapina saa minut katsomaan jännittyneenä ympärilleni tai rynnimään paniikinomaisesti eteenpäin.

Linna on valtavan kaunis ympäristö. Tekisi mieli jäädä vain seisomaan paikalleen ja ihailemaan sitä, tai tutkimaan sen jokainen kolkka huolella. Aikaa ei kuitenkaan ole hukattavaksi, sillä tänään voin viettää linnassa vain puoli tuntia. Jatkan etenemistä linnassa ja törmään toiseen ihmiseen: Resident Evil: Villagen kauppias, Duke, odottaa minua yhdessä huoneessa. Käyn kaupan pikaisesti läpi; se muistuttaa hyvin paljon Resident Evil 4:n Merchantin kauppaa. Jatkan linnan tutkimista. Ei vieläkään yhtään vihollista. Astuessani näyttävän portaikon aulaan, kuulen matalaa murinaa. Ketään ei näy. Kiipeän portaat ja tutkin yläkerran.

Löydän viimein taideteoksen, johon aiemmin löytämäni punainen silmä sopii. Kun laitan silmän paikalleen, taideteos siirtyy ja avaa väylän uuteen käytävään. Astun taideteoksen ohi ja eteeni lentää ötökkäpilvi. Yksi linnan mysteerisistä naisista astuu esiin ötökkäpilvestä ja käy kimppuuni. Ammun, vaikken tiedä, onko siitä mitään hyötyä. Juoksen uudella käytävällä ympäriinsä, mutten tiedä, minne edetä. Nainen tappaa minut, ja Ethan herää demon alkuhuoneesta. Nyt on kiire.

Juoksen takaisin siihen pisteeseen, jossa kuolin. Hetken säntäiltyäni ötökkäpilveä pakoon, huomaan seinässä puulautoja, jotka siirtämällä pääsen etenemään – ja hyppäämään kellariin. Demon aikaraja painaa päälle ja etenen vauhdilla. Ethan kömpii ahtaasta aukosta seuraavaan tilaan, josta kreivitär Alcina Dimitrescu (aka ”the tall vampire lady”) on juuri poistumassa. Ethan välttää kohtaamisen. Seuraavassa tilassa on roikkuva tulisija ja seinässä teksti ”Trust the light. Suhteessa kiireeseen olen sangen tyytyväinen siihen, kuinka nopeasti ratkaisin pulmapelin. Ammuin tulisijaa niin, että se heilahti läheiseen pylvääseen ja sytytti sen päällä olevat puut. Tein saman toiselle puolelle, ja seinä aukeni.

Nyt oli oikeasti pimeää. Ethan astui synkkään tyrmään, jossa ilmapiiri oli painostava ja ahdistava. Tyrmissä ei ollut ketään, mikä hirvitti vielä enemmän. Aiemmin pelistä näytetyn materiaalin perusteella tiesin, mikä edessä odotti – mutta jos nyt ensin yksi jumpscare. Ruumissäkki putosi katosta ja säikäytti minut kunnolla. Sitten alkoi hirviöiden murina. Aseistetut zombiet etenivät hitaasti minua kohti, ja oli aika antaa aseen laulaa. Aikaraja painoi päälle, joten valitsin taisteluni ja juoksin joidenkin hirviöistä ohi. Matka tyrmissä jatkui verkkaaseen tahtiin, kunnes kohtasin jälleen yhden ötökkäpilven ympäröimän mysteerinaisen. Kohtaaminen jäi demon viimeiseksi, ja muiden pelaamista katsottuani näin on tarkoituskin. Pääsin hyvin lähelle demon loppua.

Castle-demossa tuntui olevan paljon suurempi alue ja enemmän tutkittavaa, minkä vuoksi aikapaine vaikutti pelaamisesta nauttimiseen enemmän kuin Village-demossa. Linna toki oli myös mielenkiintoisempi ja yksityiskohtaisempi ympäristö, ja sen alueita jäi herkemmin tutkimaan tarkemmin. Molemmat demot lisäsivät kyllä hypeä peliä kohtaan ihan olan takaa, ja onneksi viikon kuluttua pääsee vielä tutustumaan molempien demojen merkeissä peliin tarkemmin ennen sen julkaisua!