Ensikuuntelussa: RED (Taylor’s version)

Taylor Swiftin uran alkupuolen albumien uudelleenäännitykset etenevät! Tänään Taylor julkaisi oman versionsa yhdestä kaikkien aikojen suosikkialbumeistani: Red. Redin alkuperäinen versio julkaistiin 2012 ja se tunnetaan Taylorin surullisimpana ja sydäntäsärkevimpänä levynä! On siis aika elää uudelleen särkyneen sydämen tuska, abivuoden Saanan mielenmaisema ja yhdet Taylorin hienoimmista kappaleista! Toivokaamme, että Jake Gyllenhaal on jossakin internetin tavoittamattomissa, sillä Red (Taylor’s version) ei tule imartelemaan häntä yhtään enempää kuin alkuperäisversiokaan.

1. State of Grace (Taylor’s version) ★★★★★

Albumin avauskappale State of grace kuulostaa samalla niin tutulta ja samalla niin erilaiselta! Uudelleenäänitetty versio on raikas tuulahdus Taylorin uudenlaisesta tavasta tulkita kappaletta kunnioittaen lämmintä muistoa aiemmasta versiosta. Red sisältää Taylorin uran parhaita kappaleita etenkin lyriikoiden puolesta, ja State of grace kuuluu tähän parhaimmistoon.

So you were never a saint / and I’ve loved in shades of wrong / We learn to live with the pain / Mosaic broken hearts / But this love is brave and wild

2. Red (Taylor’s version) ★★★★

Albumin nimikkokappale Red on soundiltaan kantrimaisempi kuin alkuperäinen, enkä valita yhtään! Red kiteyttää kappaleena albumin tunnelman upeasti. Olen jo tässä kohtaa yllättynyt albumin aiheuttamasta tunnereaktiosta, koska Red on kokoelma Taylorin pahan olon purkaumaa, mutta itkubiisit eivät ole edes vielä tulleet, ja itken jo nyt aika vuolaasti.

Remembering him comes in flashbacks and echoes / Tell myself it’s time now, gotta let go / but moving on from him is impossible / when I still see it all in my head / in burning red

3. Treacherous (Taylor’s version) ★★★★★

Treacherous on ensimmäinen Redin kappaleista, joka on minulle hyvin henkilökohtainen. Uudelleenäänitetty versio on aiempaa hauraampi ja tunteikkaampi. Tämän kappeleen bridge vyöryy niin kauniin tuskallisesti kehoon, että olo on sen edessä hyvin paljas. Treacherous on upea kappale, joka kirvoittaa kyyneleet silmiin.

All we are is skin and bone / trained to get along / Forever going with the flow / but you’re friction

4. I knew you were trouble (Taylor’s version) ★★★★

I knew you were trouble on Redin ensimmäinen nopeatempoisempi pop-kappale, ja se pistää tanssittamaan, vaikka sen taustalla oleva tilanne ja lyriikat ovatkin surullisia. Kappale kertoo suhteesta, johon Taylor tiesi, ettei kannattaisi lähteä, muttei pystynyt silti vastustamaan kiusausta – eikä yllättynyt sen lopputuloksesta. Kappale on albumilla myös hyvä hengähdys tunteiden vuoristoradan huipulla, sillä seuraavaksi sattuu.

And the saddest fear / comes creeping in / that you never loved me / or her, or anyone, or anything

5. All too well (Taylor’s version) ★★★★★

All too well on Taylor Swiftin kaikkien aikojen paras kappale, enkä ole koskaan kuunnellut sitä purskahtamatta itkuun. All too well on särkyneen sydämen ilmentymä, ja uudelleenäänitetyssä versiossa välittyy edelleen kaikki se tunne, mikä Taylorilla on alkuperäistä kappaletta tehdessä ollut. All too well on Taylorille vaikeimpia kappaleita esittää, sillä se on hänelle henkilökohtaisimpia – ja kappaleista se oli myös vaikeinta lyhentää, ja siksi tämän uuden version viimeisimpänä kappaleena onkin 10 minuutin versio, jota ei ole aiemmin kuultu. En ole valmis siihen kokemukseen, mutta vielä vähemmän on Jake Gyllenhaal.

And maybe we got lost in translation / Maybe I asked for too much / but maybe this thing was a masterpiece / ’til you tore it all up / Running scared, I was there / I remember it all too well / and you call me up again / just to break me like a promise / so casually cruel in the name of being honest

6. 22 (Taylor’s version) ★★★

22 on Redin harvoja hyvän mielen kappaleita, joten nautitaan tästä ilon pilkahduksesta hetki. 22 on hauska, sydämellinen ja nuoruuden seikkailumieltä pulppuava pop-kappale, jonka laitoin soimaan monen muun tavoin täyttäessäni 22.

It feels like one of those nights / we ditch the whole scene / It feels like one of those nights / we won’t be sleeping / It feels like one of those nights / you look like bad news / I gotta have you

7. I almost do (Taylor’s version) ★★★★

I almost do on aliarvostettu helmi! Uudelleenäänitetty versio säilyttää alkuperäisen kepeän soundin ja tunnelman ollen kuitenkin rehellinen tulkinta eron jälkeisestä kipuilusta.

I bet it never, ever occurred to you / that I can’t say hello to you and risk another goodbye / and I just wanna tell you / it takes everything in me not to call you

8. We are never ever getting back together (Taylor’s version) ★★★★

We are never ever getting back together on pilke silmäkulmassa ja hieman nälvien kirjoitettu pop-iloittelu siitä tilanteesta, kun parisuhde on lopullisesti ohi. Taylorin äänestä tihkuu myös uudelleenäänitetyssä versiossa alkuperäinen tunne kappaleessa kerrotusta suhteesta – ja siitä, kuinka hän ei todellakaan kaipaa sitä tänäkään päivänä.

I’m really gonna miss you picking fights / and me falling for it, screaming that I’m right / and you would hide away and find your peace of mind / with some indie record that’s much cooler than mine

9. Stay Stay Stay (Taylor’s version) ★★★★

Stay Stay Stay on Redin harvoja onnellisia rakkauslauluja, jotka kertovat hyvästä ja tasapainoisesta suhteesta, jonka päättymistä ei tarvitse pelätä. Kuplivan iloinen Stay Stay Stay ei resonoinut minussa yhdeksän vuotta sitten, ja siksi onkin valtava etuoikeus samaistua vuonna 2021 kaikista Redin kappaleista juuri tähän. Bridgen kohdalla itkinkin juuri tästä onnesta, ja koko uudelleenäänitetty versio täytti minut kaikista tunteista juuri ilolla. It gets better.

You took the time to memorize me / My fears, my hopes, and dreams / I just like hanging out with you, all the time / All those times that you didn’t leave, it’s been occurring to me / I’d like to hang out with you, for my whole life

10. The Last time (feat. Gary Lightbody) (Taylor’s version) ★★★★

The last time on tunnelmaltaan painava kappale, joka vetää hiljaiseksi. Taylorin ja Gary Lightbodyn duetto on tuskallisen kaunis kombinaatio, ja uudelleenäänitetyssä versiossa kaksikon tulkinta on aiempaa hennompi ja siksi kipeämpi.

You find yourself at my door / just like all those times before / You wear your best apology / but I was there to watch you leave

11. Holy Ground (Taylor’s version) ★★★★

Holy ground puhdistaa ilmaa menneestä suhteesta, jonka aiheuttamasta kipeästä on nyt päässyt yli. Musiikillisesti Holy ground on menevä kappale, jossa on koukuttava tempo. Hetken voi hymyillä ja katsoa kiitollisena menneisyyteen katkeruuden sijaan.

Spinning like a girl in a brand new dress / we had this big wide city all to ourselves / wе block the noise with the sound of, “I need you” / and for thе first time I had something to lose

12. Sad Beautiful Tragic (Taylor’s version) ★★★★

Sad Beautiful Tragic on Redin surullisimpia ja rauhallisimpia kappaleita, ja sen taustalla oleva tuskallisuus välittyy sen melankolisesta tulkinnasta.

In dreams, I meet you in warm conversation / and we both wake in lonely beds, different cities / and time is taking its sweet time erasing you / and you’ve got your demons / and darling, they all look like me

13. The lucky one (Taylor’s version) ★★★★

The Lucky One ottaa tauon parisuhteen ja sen päättymisen myllerryksistä ja kertoo kuuluisuuden varjopuolista. Taylorin uudelleenäänityksen tulkinnasta kuulee, että hän kokee kappaleen sanoman vahvemmin vielä tänä päivänä.

And they tell you that you’re lucky, but you’re so confused / ’cause you don’t feel pretty, you just feel used / and all the young things line up to take your place

14. Everything has changed (Feat. Ed Sheeran) (Taylor’s version) ★★★★★

Everything has changed kertoo ihastumisesta ja uuteen ihmiseen hullaantumisesta. Jälleen kerran itkettää, että voi samaistua näihin onnellisiin rakkauslauluihin ja tunteisiin surullisten sijaan. Taylorin ja Ed Sheeranin äänet sointuvat kauniisti yhteen, ja duetto on iki-ihana myös tässä uudessa versiossa.

’Cause all I know is we said, ”Hello” / and your eyes look like coming home / all I know is a simplе name / everything has changed / all I know is you hеld the door / you’ll be mine and I’ll be yours / all I know since yesterday / is everything has changed

15. Starlight (Taylor’s version) ★★★★

Starlight rikkoo albumin kaavaa siinä, että se ei kerro Taylorin omista kokemuksista. Alkuperäisen kappaleen kirjoittamisen aikaan Taylor tapaili Conor Kennedya ja inspiroitui tämän isovanhempien, Ethel ja Robert Kennedyn, nuoruuskuvasta 40-luvulta. Starlight kertoo tuosta nuoruuden ilosta ja unelmoinnista, jossa taivas on vain rajana.

He was trying to skip rocks on the ocean, saying to me / ”Don’t you see the starlight, starlight? / Don’t you dream impossible things?”

16. Begin Again (Taylor’s version) ★★★★★

Uuden alku. Begin again on täynnä toivoa siitä, että rakkaudessa voi saada uuden alun, ja pitkään tämä kappale oli minulle voimakappale juuri siinä uskossa pysymiseen. Begin again on alkuperäisen Redin viimeinen kappale, ja siinä on niin kaunista symboliikkaa, että aina on mahdollista aloittaa alusta.

And we walked down the block to my car / and I almost brought him up / but you start to talk about the movies / that your family watches every single Christmas / and I wanna talk about that / and for the first time, what’s past is past

17. The moment I knew (Taylor’s version) ★★★★★

The moment I knew on alkuperäisen Red (deluxe edition) -albumin kappale, ja ajattelin jo silloin, että on harmi, että tällainen timantti ei ole päässyt varsinaiselle albumille. Mielestäni The moment I knew on Taylorin toiseksi surullisin kappale, sillä sen kuvailema yksinäisyys on kamalimpia tunteita ikinä. Kappaleessa Taylor purkaa tuskaansa siitä, että hänen kumppaninsa teki hänelle oharit hänen omana syntymäpäivänään, ja kuinka hän joutui painimaan sen tuskan ja häämöttävän parisuhteen lopun kanssa omissa juhlissaan.

And it was like slow motion / standing there in my party dress / in red lipstick / with no one to impress / and they’re all standing around me, singing ”Happy birthday to you” / but there was one thing missing / and that was the moment I knew

18. Come back… Be here (Taylor’s version) ★★★★★

Alkuperäisen Red (deluxe edition) -albumin toinen kappale, joka olisi ansainnut enemmän huomiota ja rakkautta. Come back… Be here kertoo siitä ikävästä, kun rakastaa jotakuta, jonka kanssa ei voi olla lähekkäin etäisyyyden vuoksi. Kappaleen teema on samaistuttava ja se on mielestäni musiikillisesti Taylorin parhaita kappaleita.

Taxi cabs and busy streets / that never bring you back to me / I can’t help but wish you took me with you

19. Girl at home (Taylor’s version) ★★★★

Taylor on panostanut uudelleenäänityksessä Girl at homeen, mikä on hienoa, sillä tämä on tärkeä kappale! Girl at home kertoo pettämisen tuomitsemista ja parisuhteessa olevan henkilön torjumisesta kunnioituksesta tämän kumppania kohtaan. Uudelleenäänityksen soundi on hieman erilainen kuin alkuperäisessä, ja mielestäni tämä uusi versio on parempi!

Don’t look at me, you got a girl at home / and everybody knows that, everybody knows that / It would be a fine proposition / if I hadn’t once been just like her

20. State of Grace (Acoustic version) (Taylor’s version) ★★★★★

Albumin avauskappaleen akustinen versio on kaunis ja surullinen tulkinta State of gracesta.

We are alone with our changing minds / We fall in love ’til it hurts or bleeds / or fades in time

21. Ronan (Taylor’s version)

Ronan on Taylorin kirjoittama kunnianosoitus kolmevuotiaalle syöpään kuolleelle lapselle Ronan Thompsonille ja hänen perheelleen. Tämä on Taylorin surullisin kappale, jos joku jäi miettimään sitä aiemmin. Ei tämän kappaleen herättämille tunteille riitä sanoja, eikä sitä voi arvostella kuten muita kappaleita. Kappale on kaunis, ei tässä voi muuta sanoa.

”Come on, baby, with me / We’re going to fly away from here / You were my best four years”


Nämä ensimmäiset 21 kappaletta olivat uudelleenäänityksiä aiemmin julkaistuista kappaleista. Loput albumin Red (Taylor’s version) kappaleet ovat From the Vault eli aiemmalta albumilta karsittuja ja nyt ensi kertaa päivänvalon näkeviä kappaleita, tai kappaleita, jotka Taylor on kirjoittanut ja antanut muille artisteille esitettäväksi karsittuaan ne alkuperäiseltä Redilta.

22. Better man (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★★

Little Big Townin esittämänä tunnettu Better man on suosikkikappaleitani Taylorin kynästä, ja on ihanaa kuulla se nyt Taylorin itsensä esittämänä! Better man kertoo omanarvontunteen löytämisestä ja huonon suhteen päättämisestä. Better man on myös Taylorin paluu kantrimusiikin pariin. Väkevä voimabiisi tämäkin.

I wish it wasn’t 4AM, standing in the mirror / saying to myself, ”You know you had to do it” / I know the bravest thing I ever did was run

23. Nothing new (feat. Phoebe Bridgers) (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★

Nothing new kertoo menettämisen pelosta ja siitä, että kumppani kyllästyy ja jättää uutuudenviehätyksen laannuttua. Se on kaunis kertomus epävarmuudesta ja siksi hyvin samaistuttava. Taylorin ja Phoebe Bridgersin äänet sointuvat harmonisesti yhteen.

I know someday I’m gonna meet her / It’s a fever dream / The kind of radiance you only have at seventeen / She’ll know the way and then she’ll say she got the map from me / I’ll say I’m happy for her then I’ll cry myself to sleep

24. Babe (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★★

Sugarlandin esittämänä tunnettu Babe kertoo pettämisen vuoksi päättyneestä suhteesta. Babe on menevä kappale, jossa Taylor hyödyntää kaikuja ja päällekkäin soivia lyriikoita taidokkaasti luoden vahvan kokonaisuuden. Babe on ollut minulla kovassa soitossa Sugarlandin versiona, ja nyt varmasti alan popittaa tätä Taylorin esittämänä!

Since you admitted it, I keep picturing / her lips on your neck, I can’t unsee it / I hate that because of you, I can’t love you, babe / What a shame didn’t want to be the one that got away / How could you do this, babe?

25. MEssage in a bottle (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★★

Message in a bottle on pirtsakka ja menevä biisi, joka on selkeästi Come back.. Be heren iloisempi vastinpari. Veikkaan, että tästä tulee tehokuuntelussa pyörivä tanssibiisi, sillä tämä on musiikillisesti aivan mahtava kappale!

You could be the one that I keep, and I can be the reason you can’t sleep at night

26. I bet you think about me (Feat. Chris Stapleton) (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★★

I bet you think about me on viimeinen naula Jake Gyllenhaalin arkkuun. Se on kauniiseen muotoon verhottu tykitys veitseniskuja juuri sinne, minne eniten sattuu. I bet you think about me on kuin vihainen All too well. Kappale kertoo kaikista niistä asioista, joista entinen kumppani ei pitänyt Taylorissa, ja jotka nyt muistuttavat varmasti häntä heidän rakkaudestaan, jota ei voi saada enää takaisin. Se kertoo myös luokkaeroista ja siitä, miten kaksi erilaista ihmistä kohtaa suhteessa – tai tässä tapauksessa ei kohtaa kovinkaan hyvin.

But now that we’re done and it’s over / I bet you couldn’t believe / when you realized I’m harder to forget than I was to leave / and I bet you think about me

27. Forever Winter (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★

Forever winter kertoo Taylorin kokemuksista mielenterveysongelmien kanssa kamppailevan kumppanin kanssa ja siitä, kuinka omaa kumppaniaan voi tukea vaikeina aikoina. Kaunis ja epätoivoa tihkuva balladi!

I pull at every thread trying to solve the puzzles in his head / Live my life scared to death he’ll decide to leave instead

28. Run (Feat. Ed Sheeran) (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★

Taylor ja Ed Sheeran kirjoittivat Runin ensimmäisenä päivänä, kun he tapasivat. Se on hento ja maaginen laulu kahden ihmisen välisestä yhteydestä, ja se onnistuu jotenkin hymyilyttämään ja surettamaan yhtäaikaa.

I could see this view a hundred times / pale blue sky reflected in your eyes

29. The Very First Night (Taylor’s version) (From the Vault) ★★★★★

The very first night on nopeatempoinen tarina nuoresta rakkaudesta ja menneen suhteen hyvien aikojen kaipuusta. Musiikillisesti The very first night on hauska ja menevä kappale ja Taylor pääsee leikittelemään siinä laulullaan usein eri tavoin. Ennustan tästäkin toistolla soivaa kappaletta!

And so it was / We never saw it coming / Not trying to fall in love / But we did like children running / Back then we didn’t know / We were built to fall apart / We broke the status quo / then we broke each other’s hearts

30. All too well (10 minute version) (Taylor’s version) ★★★★★

Vuoden 2012 All too well oli mestariteos jo itsessään, ja sen uudelleenäänitys säilytti sen Taylorin tuotannon kirkkaimpana kruununkivenä. Kymmenen minuutin versio All too wellista on kuitenkin selkeästi se kappale, jollaiseksi All too well on tarkoitettu: sensuroimaton, lyhentämätön ja raa’an aito. Taylor käy läpi hänen ja Jaken eron brutaalin rehellisesti yhtään sanoja ja tunteita säästelemättä. All too well on lyriikoiltaan ja laulullisesti Taylorin parhaita taidonnäytteitä, ja pidennetyssä versiossa nämä taidot pääsevät vielä enemmän oikeuksiinsa. Ja nyt meillä on Taylor Swiftin kappale, jossa lauletaan ”fuck the patriarchy”. Kunnollista.

And there we are again when nobody had to know / You kept me like a secret but I kept you like an oath / Sacred prayer, and we’d swear / to remember it all too well, yeah


Taylor kuvaa levyä lopuksi seuraavalla viestillä: ”Musically and lyrically, Red resembled a heart-broken person: it was all over the place, a fractured mosaic of feelings that somehow all fit together in the end. Happy, free, confused, lonely, devastated, euphoric, wild. And tortured by memories past. These are the original thirty songs that were meant for Red. I love you guys.”

Red on alunperinkin suosikkilevyni Taylorilta ja sillä on minulle valtava henkilökohtainen merkitys. Taylorin oma versio albumista on väkevä ja sydäntäsärkevän kaunis tunteiden vuoristorata, ja pakahdun ilosta siitä, että Taylor on jälleen askeleen lähempänä oman musiikkinsa omistamista. Red (Taylor’s version) on niin täydellinen albumi, että hiljaiseksi vetää. Palaan nyt soittamaan sitä repeatilla.